Palīdzība ar elektroauto uzlādi 24/7
Sazinieties jebkurā diennakts laikā vai brīvdienās, ja saskaraties ar neparedzētām situācijām
Biežāk uzdotie jautājumi
Uzlādes process
Uzlādes konektori
Eiropā izmanto četrus galvenos uzlādes konektorus:
- Type 2 – galvenais lēnās uzlādes konektors, kas tiek plaši izmantots visā Eiropā.
- CCS (Combined Charging System) jeb Combo-2 – galvenais ātrās uzlādes konektors Eiropā.
- CHAdeMO – ātrās uzlādes konektors, kas visbiežāk tiek izmantots vecākiem japāņu elektroauto, piemēram, Nissan un Mitsubishi modeļiem.
- Schuko – standarta 230 V kontakts, kas tiek izmantots elektroauto uzlādei no parastās mājsaimniecības rozetes.
Uzlādes stacijas
Lēnās uzlādes staciju jauda ir no 3.7 kW līdz 22 kW. Visas lēnās uzlādes stacijas ir kintamas strāvas (AC). Dažādi jaudas varianti:
- 3.7 kW – 16 A
- 7.4 kW – 32 A
- 11 kW – 16 A
- 22 kW – 32 A
Stacijas līdz 7.4 kW jaudai ir vienfāzes, no 11 kW jaudas – trīsfāzes.
Lēnās uzlādes stacijas atrodamas vietās, kur elektroauto tiek atstāts uz ilgāku laika posmu: pie birojiem, viesnīcām, ilgtermiņa stāvvietām, izklaides un atpūtas vietām, medicīnas iestādēm.
Ātrās uzlādes stacija ir stacija, kas ļauj uzlādēt elektroauto aptuveni 30-60 minūtēs, izmantojot pastāvīgu strāvu (DC). Tās jauda sākas no 20 kW, visbiežāk sastopamā jauda ir 50–60 kW. Stacijas, kuru jauda sākas no 150 kW, sauc par ļoti ātrās uzlādes stacijām (HPC).
Uzlādes ātrums ir atkarīgs no stacijas jaudas un elektroauto maksimālās pieļaujamās jaudas.
Piemēram, Hyundai Kona maksimālā uzlādes jauda ir 77 kW. Ja stacija ir 50 kW, uzlādes jauda nepārsniegs 50 kW, neskatoties uz to, ka elektroauto var pieņemt lielāku jaudu. Elektroauto pie 350 kW stacijas var uzlādēties tikai līdz 77 kW, jo ierobežojumi ir elektroauto pusē.
Uzlādes laiks ir atkarīgs no diviem galvenajiem faktoriem – stacijas jaudas un maksimālās jaudas, ko elektroauto var pieņemt. Piemēram, 40 kWh bateriju Nissan Leaf var uzlādēt ar maksimālo jaudu 6,6 kW. Neatkarīgi no tā, vai stacija ir 7 kW vai 22 kW, šis Nissan Leaf nevar pieņemt vairāk par 6,6 kW. Lēnās uzlādes stacijā šis elektroautois būs pilnībā uzlādēts aptuveni 5–6 stundu laikā. Uzlādes laiks tiek aprēķināts šādi: 40 kWh / 6,6 kW = 6 stundas.
Jāņem vērā, ka elektroauto uzlādes ātrums nav vienmērīgs visā uzlādes sesijā. Uzlādes sākumā un beigās ātrums tiek mākslīgi samazināts, tāpēc faktiskais uzlādes laiks vienmēr būs nedaudz garāks nekā deklarētais maksimālais.
Ignitis ON tīkla ātrās uzlādes stacijas bieži atrodas pie pārtikas veikaliem, ēdināšanas iestādēm, tirdzniecības centriem, kā arī pie maģistrālajiem un galvenajiem valsts ceļiem – vietās, kur elektroauto vadītājam ir ērti piebraukt un nepieciešams ātri uzlādēt auto.
Elektroauto var uzlādēt ar divu veidu uzlādes ierīcēm. Mainīgās strāvas (AC) uzlādes ierīces parasti izmanto mājās, bet pastāvīgās strāvas (DC) uzlādes ierīces bieži sastopamas publiskajā uzlādes tīklā.
Elektroauto baterija tiek uzlādēta un enerģiju uzglabā pastāvīgajā strāvā (DC). Tāpēc, lai uzlādētu elektroauto no parastā tīkla, ir nepieciešams transformēt mainīgo strāvu uz pastāvīgo. Strāvas konvertējošie pārveidotāji ir smagi, dārgi un aizņem daudz vietas. Jo lielāka jauda, ar kuru elektroauto var uzlādēt no mainīgās strāvas (AC) tīkla, jo lielāks pārveidotājs būs tajā integrēts. Lielākais strāvas pārveidotājs ir Renault Zoe (vienā no modeļiem). Šo elektroauto var uzlādēt no mainīgās strāvas tīkla ar maksimālo 43 kW jaudu.
Ražotāji izvairās no lielas jaudas pārveidotājiem, jo to svars samazina nobraukto attālumu, bet izmērs – vietu elektroauto salonā, kā arī palielina kopējo elektroauto cenu. Populārie elektromobiļi Nissan Leaf ir aprīkoti ar 6,6 kW jaudas pārveidotāju, Tesla Model 3–11 kW.
Pastāvīgās strāvas (DC) stacijās uzlāde notiek tieši no stacijas uz elektroauto bateriju, apejot pārveidotāju. Uzlāde notiek daudz ātrāk un praktiski bez enerģijas zudumiem.
Gan lēnās, gan ātrās uzlādes stacijas vienlaikus var uzlādēt divus elektroauto. Šobrīd ir stacijas, kas vienlaikus var uzlādēt pat 4 elektroauto.
Ņemiet vērā, ka, uzlādējot divus elektroauto vienlaikus, stacijas maksimālā jauda tiek dalīta uz pusēm. Piemēram, 150 kW ātrās uzlādes stacijā katrs vienlaikus uzlādējamais elektroauto saņems tikai aptuveni 50% no stacijas jaudas.
Kā darbojas elektroauto?
Tie ir auto, kurus darbina viens vai vairāki elektriskie dzinēji. Elektrība tiek uzglabāta baterijās vai citās ierīcēs. Auto, kuros elektriskais dzinējs darbojas kopā ar iekšdedzes dzinēju, tiek saukti par hibrīdauto (angļu val. plug-in hybrid electric vehicle, PHEV). Savukārt īstie elektroauto (angļu val. battery electric vehicle, BEV) izmanto tikai elektrisko dzinēju, un to baterijas ir ietilpīgākas nekā hibrīdauto.
Elektroauto ir videi draudzīgs transportlīdzeklis, kas nerada CO₂ emisijas un palīdz samazināt gaisa piesārņojumu. Tiem izmantotās litija jonu baterijas ir pārstrādājamas un atkārtoti izmantojamas. Elektroauto ir arī klusi, kas palīdz samazināt trokšņu līmeni pilsētās. Vēl viens svarīgs iemesls ir ekonomiskais – elektroauto uzturēšana ir vienkāršāka un lētāka nekā auto ar iekšdedzes dzinēju.
- BEV (battery electric vehicle) – 100% elektroauto, kurš izmanto tikai elektrību no tīkla uzlādējamai baterijai.
- PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) – uzlādējams hibrīdauto, kuram ir gan elektriskais dzinējs, gan baterija, gan arī iekšdedzes dzinējs. Tie ir daudzpusīgāki, bet to apkope ir sarežģītāka un dārgāka.
Nobraukums atkarīgs no baterijas ietilpības, elektroauto efektivitātes, lieluma, svara, braukšanas stila un laika apstākļiem. Jo lielāka baterija un mazāks pretestības koeficients, jo tālāk iespējams nobraukt ar vienu uzlādi.
Dažādu modeļu datus meklējiet elektroauto datubāzē.
Atkarīgs no dzinēja jaudas, braukšanas stila, temperatūras un laika apstākļiem. Vidēji:
- vieglais auto – ~20 kWh/100 km;
- apvidus auto (SUV) – ~30 kWh/100 km;
- kravas auto – ~1 kWh/1 km.
Visbiežāk tiek izmantotas litija jonu baterijas. Kalpošanas ilgumu galvenokārt ietekmē uzlādes profils – bateriju nevajadzētu pilnībā uzlādēt līdz 100% vai pilnībā iztukšot. Nevis uzlādes ātrums, bet tieši uzlādes paradumi nosaka baterijas ilgmūžību.
Ignitis ON tīklā varat uzsākt uzlādes sesiju, izmantojot dažādus veidus:
- Mobilā lietotne. Ievietojiet uzlādes kabeli elektroauto, noskenējiet QR kodu un sāciet uzlādes sesiju, izmantojot lietotni.
- RFID atslēga. Pēc uzlādes kabeļa ievietošanas elektroauto sāciet uzlādes sesiju, pieturot RFID atslēgu pie RFID nolasītāja un izvēloties atbilstošo savienotāju.
- Maksājumu karte. Ievietojiet uzlādes kabeli elektroauto, izvēlieties savienotāju maksājumu terminālī un sāciet uzlādes sesiju.
- Pay & Go. Pēc uzlādes kabeļa pievienošanas elektroauto, noskenējiet QR kodu, kas atrodas pie savienotāja. Atvērtā logā izvēlieties opciju Pay & Go un sekojiet norādījumiem. Lasīt vairāk.
Ignitis ON atbalsta līnija pieejama visu diennakti. Konsultanti sniedz atbalstu jautājumos par uzlādi, lietotni, uzlādes stacijām un citiem jautājumiem. Palīdzība tiek nodrošināta latviešu un angļu valodās, un vairums problēmu tiek atrisinātas attālināti.
QR kodi
Visi elektroauto vadītāji var izmantot QR kodu, lai uzlādētu savu elektroauto un norēķinātos Ignitis ON tīklā, jo Ignitis ON mobilā lietotne nav obligāta uzlādes pakalpojumu izmantošanai.
Ja tev jau ir Ignitis ON mobilā lietotne, noskenējot QR kodu, tu tiksi novirzīts uz konkrētā uzlādes pieslēgvietas logu lietotnē, kur varēsi izvēlēties maksājuma veidu un sākt uzlādes sesiju.
Ja tev nav vēl Ignitis ON mobilā lietotne, noskenējot QR kodu, tu tiksi novirzīts uz pieslēgvietas logu lietotnē, kur varēsi izvēlēties – izmantot uzlādes pakalpojumus, piesakoties savā kontā, vai bez reģistrēšanās (ad hoc).
Ja izmanto Ignitis ON mobilo lietotni, bet tev nav konta, atvērtajā logā būs iespēja reģistrēties vai izmantot uzlādes pakalpojumus bez reģistrācijas (ad hoc).
Ja tev nav Ignitis ON mobilā lietotne, noskenējot QR kodu, tu tiksi novirzīts uz maksājumu portālu. Tu varēsi izmantot uzlādes pakalpojumus bez reģistrācijas.
Izmantojot uzlādi bez reģistrācijas, pārliecinies, ka portāla adrese sakrīt ar to, kas norādīta zem QR koda – https://adhoc.ignitison.com/lv
Ja QR kodu neizdodas noskenēt, izmēģini citus uzlādes sākšanas veidus:
- atrodi uzlādes staciju kartē Ignitis ON mobilajā lietotnē, izvēlies konektoru un sāc uzlādi;
- izmanto savu RFID atslēgu;
- izmanto maksājumu termināli, kas atrodas uz vai pie uzlādes stacijas.
Katram uzlādes stacijas konektoram ir unikāls QR kods, kas ļauj ātri un ērti sākt uzlādes sesiju.
Lai izmantotu uzlādes pakalpojumu, skenējot QR kodu, rīkojies šādi:
1. Ievieto konektoru savā elektroauto.
2. Noskenē QR kodu, kas atrodas pie konektora:
- ja tev ir Ignitis ON mobilā lietotne, tu tiksi novirzīts uz uzlādes sesijas logu lietotnē;
- ja mobilās lietotnes nav, tu tiksi novirzīts uz portālu https://adhoc.ignitison.com/lv, lai veiktu maksājumu bez reģistrācijas.
3. Izvēlies maksājuma veidu un nospied “Start charging” (Sākt uzlādi).
Esi uzmanīgs un pārliecinies, ka QR kods nav viltots, pirms to skenē. Pievērs uzmanību aizdomīgām pazīmēm:
- uz oriģinālā QR koda ir uzlīmēta cita uzlīme;
- uzlīmes stūri atlipuši;
- krāsas neatbilst;
- citas pazīmes, kas izraisa aizdomas.
Pievērs uzmanību arī tīmekļa adreses nosaukumam, uz kuru tu tiec novirzīts pēc QR koda skenēšanas.
Ja tev ir Ignitis ON mobilā lietotne, tu tiksi novirzīts uz mobilo lietotni (pat ja tev nav konta). Ja mobilās lietotnes nav, tu tiksi novirzīts uz maksājumu portālu https://adhoc.ignitison.com/lv
Rēķinu par elektroauto uzlādes pakalpojumu var saņemt arī pēc tam šajā vietnē Ignitis ON, ievadot pakalpojuma datumu un maksājuma kartes datus.
Ja pamani aizdomīgus QR kodus, nekavējoties sazinies ar mums, rakstot uz [email protected] vai zvanot uz +371 643 73737.


