Pirms pārejas uz elektroauto daudzi potenciālie pircēji jautā – kādi kritēriji un nianses jāņem vērā, lai nodrošinātu pēc iespējas labāku lietošanas pieredzi? Uzņēmuma Ignitis, kam ir vadošais elektroauto ātrās uzlādes tīkls Ignitis ON, pārstāvis dalās ar būtiskiem ieteikumiem, uzsverot – šobrīd ir gandrīz ideāls brīdis elektroauto iegādei. To veicina gan dažādi valsts atbalsta pasākumi, gan labi attīstīts lietoto elektroauto tirgus.
Ignitis Elektroauto tīkla attīstības vadītājs Andrius Šeršniovas uzskata, ka ir daudz iemeslu, kāpēc aizvietot iekšdedzes dzinēja auto ar elektroauto. Viens no spēcīgākajiem – braukšanas pieredze. Salīdzinājumā ar benzīna, dīzeļdegvielas vai gāzes dzinēja automobiļiem, elektroauto ir ievērojami dinamiskāki. Sajūta līdzinās sporta auto vadīšanai – tikai bez dzinēja trokšņa un vibrācijām.
"Ziemā braukšana ar elektroauto ir vēl drošāka – pateicoties reģeneratīvai bremzēšanai, auto kļūst stabilāks uz ceļa. Vēl viens būtisks aspekts ir ekonomija. Mūsu aprēķini rāda, ka, izmantojot Ignitis ON uzlādes tīklu, 100 kilometru nobraukšana izmaksā aptuveni 8 eiro," viņš skaidro.
Svarīga priekšrocība ir arī iespēja vadīt elektroauto iestatījumus caur mobilo lietotni. Turklāt elektroauto vadītājiem lielākajās pilsētās pieejami dažādi atvieglojumi – piemēram, iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas, kā arī bezmaksas vai būtiski lētākas stāvvietas. Dažādās valstīs joprojām pieejamas arī subsīdijas elektroauto iegādei.
Akumulators – būtiskākie jautājumi
Tiem, kuri apsver elektroauto iegādi, A. Šeršniovas iesaka sākt ar budžeta noteikšanu un ikdienas paradumu izvērtēšanu. Ja auto paredzēts braukšanai uz darbu un atpakaļ, pietiks ar kompaktu modeli un mazāku akumulatora ietilpību. Savukārt, ja paredzēti tālāki braucieni pa Latviju vai uz ārzemēm, vajadzētu izvēlēties automobili ar lielāku akumulatoru.
"Garākiem braucieniem ieteicams akumulators ar vismaz 60 kWh ietilpību. Ja jāizvēlas starp komforta funkcijām un akumulatora lielumu, vienmēr priekšroka dodama lielākam akumulatoram – tas ļauj nobraukt ap 300 kilometru ar vienu uzlādi. Protams, nobraukuma rādītājs ir individuāls – tas atkarīgs gan no braukšanas stila, gan sezonas. Ļoti svarīgi, lai akumulators atbalsta ātro uzlādi, jo tas ievērojami ietaupa laiku. Labi attīstīts uzlādes tīkls būtiski uzlabo lietošanas pieredzi – tikai Ignitis ON Baltijas valstīs darbojas vairāk nekā 1 100 uzlādes punktu, un Latvijā vairāk nekā 170, no kuriem lielākā daļa ir ātrās uzlādes stacijas," uzsver uzņēmuma pārstāvis, piebilstot, ka jāizvēlas auto ar plaši izmantoto CCS savienotāju.
Izvēloties savu pirmo elektroauto, ir vērts pārbaudīt, vai akumulatoram ir iepriekšējas uzsildīšanas funkcija. Tā palīdz samazināt enerģijas patēriņu un ievērojami saīsina uzlādes laiku. Lai paildzinātu akumulatora kalpošanas laiku, ieteicams izvairīties no NMC (niķeļa-mangāna-kobalta) ķīmijas baterijām – tās mēdz nolietoties ātrāk. Tāpat nav vēlams akumulatoru pilnībā izlādēt vai uzlādēt līdz 100%.
Secinājums: izvēloties savu pirmo elektroauto, galvenais ir balstīt izvēli uz savām vajadzībām, ikdienas maršrutiem un pareizi novērtēt akumulatora parametrus – tas noteiks gan braukšanas ērtumu, gan ilgtermiņa izmaksas.